söndag 20 november 2011

Den ineffektiva sjukvården II

I förra inlägget klistrade jag in en bekants upplevelser av den svenska sjukvården. Han har fortsatt berättelsen:
När jag för ett par dagar sedan skrevs ut för njurstenen hade smärtan gått över. Jag kände av den men inte mer än så. Läkaren ville att jag skulle göra en ny röntgen nästa vecka för att se om stenen är kvar. Därefter skulle han sätta upp mig på kö för en operation. Jag påtalade att stenen suttit på samma ställe utan att röra sig en milimeter sedan juni trots mediciner...ing och att chansen för att den lossnar på en vecka därför är väldigt liten. Mitt förslag är att han bokar in en tid på en gång och sedan kan vi avböja den om stenen mot förmodan skulle försvunna av sig själv. Men det gick inte nu måste jag vänta på en fjärde röntgen innan jag kan ställas i kö.

Sedan jag kom hem har jag ännu inte haft något nytt anfall, men jag känner det närma sig. Varje timma ökar smärtan något. Från en irritation för att nu vara som konstant ryggvärk. Som tur var hade jag nummret till avdelningen sedan jag skrevs ut, annars är det fullständigt omöjligt att få kontakt med någon.

Jag ringde nyss dit och bad att få prata med en läkare:
- "Nej finns ingen här".
Det börjar kännas som ett bekant svar.
- "När kommer det in en läkare då?"
- "Inte idag i alla fall"
- "Någon måste väl gå ronden imorgon"
- "Det är nog en läkare från örebro, och han brukar inte komma hit utan ringer istället"
(SUCK. Vi pratar om Mälarsjukhuset, inte en läkare som är egenföretagare.)

Jag förklarade läget och bakgrunden tydligt
- "Så hur gör vi" frågar jag.
- "Ja du kan inte komma hit, eller prata direkt med läkare det är inte så det fungerar"
- "Hur fungerar det då"
- "Du får åka in till akuten"
- "Vad är poängen med det?"
- "Då kan du få en röntgen snabbare"
- "Men jag vill inte sitta på akuten i 13 timmar för att få en röntgen som jag inte behöver. Det är redan konstaterat att jag har njursten"
- "Jo men efter det får du träffa en läkare och framföra dina önskemål"
- "Så jag ska offra min och personalens resurser i ett halvt dygn + Magnetröntgen för att få skrivas upp på en operationstid, som ni redan beslutat om, nu istället för senare?
- "Nja, det är inte säkert att du kan träffa en urolog som kan besluta det, men du kan föra fram din önskan till läkaren som senare kan berätta det för urologen..."
(Här börjar man titta sig omkring för att någon ska sticka fram huvudet och skrika "Punked!")
- "...sen kan de utföra en akut operation för att lätta på trycket om det behövs"
- "Men om jag får ta bort stenen istället på en gång så slipper vi ju extraoperationen?"
- "Nej, det kan man inte göra"

Nu orkade jag inte längre och bad henne framföra till läkaren imorgon när de pratar min önskan om att läkaren ska skriva upp mig på en operationstid så snart som möjligt. Men jag ser det som ett långskott. Om hon överhuvud taget gör det är jag väldigt skeptisk till att det blir rätt information som går fram.
Och här är del tre:
Igår ringde jag till avdelningen för att de skulle prata med läkaren på morgonronden om att boka in njurstensoperationen nu istället för att vänta till jag gjort nästa röntgen (har redan röntgat flera gånger, sista gången för ett par dagar sedan). Jag känner av stenen hela tiden och vill inte vänta onödigt länge eftersom det förutom smärtan kan leda till skador p...å njuren och en extraoperation som inte tar bort problemet.

Eftersom jag börjar lära mig hur det fungerar i vården kändes det som att mitt försök var ett långskott. Jag hade ingen större tilltro till att informationen skulle gå fram och väntade därför inte tills ikväll på att de skulle ringa upp mig, utan ringde upp igen nyss, berättade om läget, samtalet igår samt frågade hur det hade gått.

Jovisst. De hade pratat med läkaren på ronden om min röntgentid och läkaren bekräftade att jag skulle få en tid nästa vecka.
Say what?!!
Det vet jag ju redan och det var ju det jag ringde för att ändra på. De får gärna röntga igen, men jag ringde ju för att de ska boka in operationstiden nu istället för att vänta till efter nästa röntgen, så att jag slipper onödigt lång väntetid och större risk för skador och extraoperationer.

Hon ändrade sig till att de försökte säga det men att läkaren avbröt innan de kom så långt och bara sa att röntgen ska bokas in och gick därifrån.
Hon tyckte att jag borde uppsöka akuten så att jag där kan prata med en läkare som kan prata med urologen. Jag berättade att vi redan gått igenom det där. Ett dygn på en överfylld akuten (när det dessutom går vinterkräksjuka på sjukhuset), och eventuell intagning på avdelningen för att få någon minut med någon som i sin tur ska vidarebefordra informationen till en annan som kan fatta beslut senare känns inte särskilt effektivt.

- "Vore det inte bättre om ni ringde upp läkaren nu istället för att akuten ska göra samma sak efter ett dygns resursslöseri? Kanske skulle ni till och med kanske kunna koppla vidare mitt samtal till honom. Jag behöver nog bara 60 sekunder."

- "Nej, det går inte. det måste gå via akuten. Vi får inte göra så och vi har inte resurser".

- Jag börjar bli smärtsamt medveten om varför ni inte har några resurser. Förstår ni att anledningen till att ni inte har några resurser och aldrig kommer att ha några, oavsett hur mycket pengar ni får, är att ni har en kollapsad organisation där ingen bryr sig om logik. Jag tror er organisation är i mest behov av vård på det här sjukhuset.

- Jag förstår det, men det är inget vi kan påverka. Ingen lyssnar på oss och de som bestämmer har ingen insikt i verksamheten.

Hon menade att jag annars kan ringa kliniken imorgon under de två timmar på morgonen som de har öppet och prata med en sköterska. Visst, om jag överhuvudtaget lyckas komma in i telefonkön innan den blir full blir jag senare på tagen uppringd av en sjuksköterska och så är vi tillbaka på ruta ett där denne ska försöka få tag i en läkare och verkligen förmedla rätt budskap, denne ska förstå vad jag vill, fatta rätt beslut och bemöda sig med att faktiskt svara. Hur stor är chansen för det? Dessutom har jag då missat 2 dagar.

Det är ju helt sjukt att det är tillåtet att driva verksamheter på det här sättet. Jag tar tillbaka min jämförelse med en Sovjetiskt traktorfabrik. Det är orättvist mot traktorfabriken.

1 kommentar: