But back to the main question, then, and the issue of who chooses your perceptions. Of course, the Large Answer is, “your entire life up to this point,”the patchwork quilt referred to above, stitched panels of the things you have learned, whether they were imprinted, conditioned, or learned, either consciously or subconsciously. But that’s a bit too large. What it comes down to, is that you are the one in charge of your Prison. It’s you that has shaped the Black Iron bars that let you see the small parts of the Universe that you base your decisions upon. Sure, you can say that it’s not your fault that your parents raised you as a racist redneck (for example). But it is your fault if you take that as a given, as if that bar in your cell is a permanent thing, something that’s been there since before you were born.- Black Iron Prison
Verklighetstunnel, världsbild, paradigm, sanningsregim eller tunnelseende är alla beskrivningar för att se
på saker och ting ifrån ett visst perspektiv. Att se verkligheten
ifrån ett perspektiv innebär inte att det synsättet måste vara
inskränkt, eller att man inte kan se det utifrån något annat håll.
Men, man tenderar till att se på världen (och, mer specifikt,
samhället, relationer, pengar) utifrån ett eller några få
perspektiv. Som gärna vill övertyga en om att det inte finns några
andra perspektiv; att det sätt man ser på världen just nu är det
mest optimala sättet att se det på.
Då blir det av allra största vikt att
se till så att ens verklighetstunnel är ett gynnsamt och
funktionsdugligt sätt att se på världen, så att den inte
vilseleder en till att göra något man (vid reflektion) helst av
allt inte vill göra.
Men, hur kan man då försäkra sig om
att ens världsbild är tillförlitlig? Hur kan man försäkra sig om
att den modell man har av verkligheten (eller någon särskild aspekt
av den) verkligen stämmer – att den är epistemiskt rationell?
Eller, hur kan man skärskåda sin världsbild för att hitta brister
i den, som behöver fixas till?
För det första måste den vara
konsistent, den måste vara logisk.
Om ens världsbild säger att [Om man
kastar en frisbee rätt löst flyger den bara 10 meter], men också
säger samtidigt att [Om man kastar en frisbee rätt löst flyger den
bara 1 000 meter], då är ens världsbild inte konsistent. Detta
gäller även om resonemangen är något längre, eller om man säger
något som inte verkar vara ihopkopplat med det första påståendet,
men som visar sig vara det i en logisk utveckling av påståendet.
Exempelvis, om ens verklighetstunnel säger att [Om priset på olja
sjunker så går BNP upp] och samtidigt säger [Om priset på
naturgas sjunker så sjunker den genomsnittliga lönen], så verkar
det kanske inte finnas någon konflikt mellan påståendena. Om man
betänker att olja och naturgas båda ger energi och att en sänkning
av deras pris främst minskar energipriset, och att BNP är
definierat som alla löner och andra inkomster i samhället, ser man
att det finns en motsägelse här. Förväntningarna
av resultaten måste vara detsamma, för samma input.
För det andra måste den vara öppen
för förändring, för att man kan ha fel. Det skulle kräva en särskild tur att man, utan
reflektion eller systematisk kritik, råkar ha en världsbild som
stämmer så väl att den inte behöver ändras.
Att i princip hävda att ens världsbild
inte kan förbättras på
något sätt är att utge sig för att vara ofelbar eller, med ett
annat ord, perfekt – åtminstone på ett område. Är området
litet har jag själv inga större problem med att komma med sådana
utsagor. (Jag är själv ganska sluten när det gäller påståenden
som ”Något existerar”; jag skulle aldrig under reflektion kunna
erkänna ett bevis för att det här inte stämmer – beviset måste
ju finnas för att jag skall kunna ta hänsyn till det.) Men säger
man sig ha fått, eller implicerar att man har, en perfekt förståelse
av, säg, hur ekonomin fungerar, vad för konst som ger njutning
eller hur fysikens lagar ser ut, och att denna förståelse aldrig
kan motbevisas med argument, då
har man nog gjort ett misstag.
För
det tredje borde man bli mindre säker på sin världsbild av att
uppleva saker som inte stämmer överens med den. (Man borde även
bli mer säker på den ifall man upplever saker som stämmer överens
med den.)
Detta
kräver att man har en rätt bra förståelse av vad ens egen
världsbild säger, vad den förutsäger om vad man kommer att
uppleva av världen i framtiden. En världsbild som inte säger något
alls är helt värdelös, då hade man lika gärna kunnat vara utan en.
Att tänka sig att ens världsbild skulle kunna säga något om ett
visst fenomen, men att inte ta reda på vad det är, är
problematiskt. För ifall ens världsbild är felaktig, och man
upplever något som borde sagt emot
perspektivet, då kan man lätt säga att vad som hände är vad ens
världsbild skulle ha förutsagt. Eller, att det är vad den
förutsäger. Det finns inga svårigheter med att ha två olika,
motsägande, bilder av verkligheten och tro att båda är lika
korrekta samt att de är en och samma perspektiv.
Det
finns en massa andra saker om hur ens medvetande fungerar som man
borde vara medveten om. Den bästa källan som diskuterar detta, som
jag läst, är kärnan av introduktionsartiklar på LessWrong.
I
början av inlägget skrev jag att man borde vara försiktig med vad
man tror på för ens egen skull. I det inkluderar jag även ens
moraliska perspektiv, vilket antingen handlar om hur man bör agera
med andra moraliska individer, eller hur man skall komma till en
position där man kan agera moraliskt eller i sitt fulla egenintresse
snabbas. Praktisk moral borde alltså visa vägen till något som är
bättre än dagsläget. Vad exakt som menas med bättre är dock
något som man får fundera på, och där måste man också ta hänsyn
till att moraliska perspektiv kan vara lika besvärliga
verklighetstunnlar som de man har om hur människor agerar eller
fysiken fungerar - om inte mer så, eftersom "moral" i sig inte är riktigt definierat.
"Society Blinders" - Omöjliga att ta av, det gäller att ha flera. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar