Politikens grundläggande spel går ut
på, enligt författarna till The Logic of Political Survival,
att staten beskattar sin befolkning, och att statens ledare
fördelar skatterna mellan honom och den maktbas som håller honom
vid makten. Maktbasen får antingen privata eller kollektiva varor.
Ibland kanske maktbasen vill byta ledare, men en individuell medlem
kan vara avskräckt från att göra det, ifall staten producerar mest
privata varor och det är relativt låg sannolikhet att en enskild
medlem kommer att fortsätta vara med i maktbasen under en ny ledare.
De viktigaste resultaten i den här
modellen illustrerar författarna med den här bilden:
Man kan också sammanfatta det såhär:
(1) Väldigt stora vinnande koalitioner är bra; (2) Ju större
vinnande koalition i förhållande till selektoratet, desto bättre –
samt tvärtom; (3) med större W och W/S så har ledaren mindre pengar att använda för egna syften.
Detta är alltså modellen författarna
använder sig av. Men, hur väl stämmer den överens med
verkligheten? Nu har jag gått igenom några av de viktigaste delarna
i den här teorin, så nu tänkte jag ta tillfället i akt och komma
med lite kritik. En del antaganden som görs – som att ledaren på
egen hand bestämmer vilken politik som skall föras – är små och
går nog lätt att ändra på utan att resultaten i modellen ändras
mycket, så att den lätt kan vara till egen användning för att
förstå hur politiken fungerar. Det finns också vissa begränsningar
i modellen, som att den bara skall tänkas kunna förutse system där
den vinnande koalitionen är mindre än 50%+1 av selektoratet, alltså
där den vinnande koalitionen är mindre än eller lika stor som en
majoritet. Detta innebär inte att modellen inte undersöker
samhällen där ett parti åtnjutit stort stöd bland befolkningen.
Regeln gäller även där, för, som sagt, dvk
syftar på det minimum
av individer som krävs för att hålla en ledare vid makten. Ett
parti som åtnjuter 80% stöd bland folket får igenom lika mycket
politik som det som åtnjuter 40%, ifall det bara krävs 30% för att
hålla makten. Men, modellen begränsas, vilket inte gör modellen
(som modell) värdelös. Men man kan fundera över dess validitet om
den säger sig försöka förklara en logik av vissa parametrar, men
att modellen helt slutar fånga logiken när en parameter når ett
godtyckligt värde. Kanske skrev författarna något mer om det i
boken, men i mina anteckningar finner jag ingen förklaring.
Bortsett från dessa relativt små och
förenklande antaganden samt begränsningar i modellen, vad finns det
för problem med författarnas modell av överlevnadens logik inom
politik?
Är selektoratet bestämt av
samhället eller av ledaren?
Författarna tar upp Sovjetunionen som
ett exempel på en stat med en relativt liten vinnande koalition
(formellt sett, runt 3-5% av befolkningen), men med ett gigantiskt
selektorat: mer eller mindre alla myndiga i landet.
Det här exemplet passar dock inte riktigt in i den modell de lagt
upp, där selektoratet antas vara bestämt av någon annan än
ledaren. I Sovjet verkar dock selektoratet ha varit till viss del
bestämt av maktägarna – vilket författarna själva säger!
Systemet
i Sovjet fungerade såhär: alla myndiga hade rösträtt i ett riggat
val, det riktiga valet av ledaren gjordes inom det kommunistiska
partiet (där ledaren behövde ca hälften av rösterna), men det var
svårt att komma in i partiet. Som författarna säger: ”Anyone in
the selectorate had the potential to become a party member, but only
a few were chosen.” (s. 53) Men, eftersom valet av ledaren förs
inom partiet, borde inte den gruppen vara selektoratet? Den borde
det, men då hade modellen förutspått att Sovjet var en relativt
bra stat, eftersom W/S
var rätt så bra (hälften!), och inte en plågoande för den ryska
befolkningen.
Problemet
som författarna undviker att tackla är problemet som uppstår ifall
ledaren får möjlighet att välja vilka som är med i selektoratet.
Författarna anspelade på detta när de beskrev hur de kinesiska
kejsarna valde att ha
eunucker till sin maktbas. Men, har ledaren en sådan här möjlighet
lär man få ett ganska uselt resultat i politiken, även ifall W
är jättestort och W/S
är 1. Vilket ger en ganska enkel moral: betrakta alla politiska
organisationer där de i toppen har kontroll över vilka som får
vara med och välja ledare, som utmärkta ställen för korruption.
Vad är en
offentlig vara egentligen?
Författarna definierar en offentlig vara väldigt löst, vilket de
är ärliga med. Men, det här innebär ett väldigt stort teoretiskt
problem; för, om det inte är helt klart vad en offentlig vara är,
hur kan man empiriskt undersöka ifall en stat tillhandahåller
offentliga varor, eller privata varor för att hålla kontroll över
befolkningen? Om man kikar på politik utifrån statens perspektiv
(som ett levebröd för byråkrater, politiker och deras vänner) är
det ganska klart att den vill ha kontroll över viktiga institutioner
i samhället – som skolorna, universiteten, domstolarna, militären,
polisen etc. - vilka, av en konstig slump, råkar vara samma
organisationer som de flesta föreställer sig är de som producerar
offentliga varor. (Kolla in A Theory of the Theory of Public Goods.)
Det
verkar som att författarna, med offentliga varor, menar något i
stil som ”Vad vi tror är viktigt för samhället”, men då
öppnar sig en helt ny dimension av det politiska spelet som kan helt
förändra spelet att de gamla reglerna om W
och W/S
nog inte helt stämmer. För, ifall folket tror
att kommunism, exempelvis, är en bra sak, då kommer det att
produceras, oavsett om det är en offentlig vara eller inte.
Vi kommer alltså nu in på logiken om
ideologier och dylikt, och hur de styr folks beteenden, samt hur folk
formar nya ideologier och förändrar de nuvarande. Måste då staten
producera en politik som är vänlig för utveckling, eller för
befolkningen i stort? Inte nödvändigtvis. Författarna noterar även
detta som att i demokratier konkurrerar politikerna om att genomföra
”visionen” om vad folket har för idé om vad som är gott. Men
de poängterar inte hur väldigt viktigt denna logik är, vilket dock
Bryan Caplan gör i The Myth of the Rational Voter.
Vad händer när staterna är
pyttesmå?
Författarna till
LPS applicerar sin teori
främst på dagens stater, i de förhållanden som finns nu. Det är
en god idé, för att visa vad modellen är kapabel att göra, men
det skulle också vara intressant att se hur väl modellen fungerade
om man antog att staterna var mindre. Detta kanske kan ses som att
göra modellen onödigt mer komplicerad, men inte så. För, under en
lång tid av Europas historia så var staterna mycket mindre än vad
de var idag, och då secession verkar vara en väldigt rationell
politik kommer det nog att bli mer populärt i framtiden. Alltså,
det finns såväl historiska som framtidsoptimistiska skäl att kika
på hur deras modell skulle fungera med mindre stater. Vad skulle
effekten av detta bli?
Helt
klart så kommer fokuset att flyttas till den grupp som tidigare inte
hade mycket att säga om politiken, nämligen folket. I princip alla
skattebetalare. Varför kommer deras agerande att påverka politiken
mer? Jo, för med mindre stater kommer det att bli lättare för
vanliga producenter att flytta och leva under en annan regim än där
de just nu lever. (Med producenter tänker jag på arbetare,
entreprenörer och kapitalister – fast det lär bli olika mycket
lättare för grupperna, mest lättast för arbetare, sedan
entreprenörer och sist kapitalister.) Ju lättare det blir att
flytta mellan olika stater, desto större vikt kommer statens
institutioner att vara för att bestämma hur många som väljer att
flytta till en, eller annan, stat.
Detta måste
statens ledare ta hänsyn till. För att sitta kvar vid makten skall
de ju tillfredsställa en vinnande koalition med skattemedel de tar
från folket. Men om folket lätt kan flytta någon annanstans måste
ledaren ta hänsyn till deras val, för att fortsätta få in pengar
till skattkassan. Ifall ledaren misslyckas med att anpassa politiken
till denna ”power of exit” finns det en risk att en utmanare tar
över istället. Ett medel som ledare genom tiderna har använt sig
av för att behålla sin skattbas är att sätta upp hinder för
emigration – tänk på Sovjet och de andra kommunistiska staterna.
Men, vad händer ifall detta medel inte är tillräckligt – ifall
gränserna är svåra att patrullera, ifall folk rätt billigt kan
spara ihop pengar för att skaffa en flyktplan, ifall folk utomlands
vill hjälpa folket som är inspärrade? I så fall måste ledaren
anpassa statens institutioner så att de lockar till sig tillräckligt
många producenter för att ledaren skall ha tillräckligt mycket
pengar för att tillfredsställa sin vinnande koalition. Alternativt
måste staten reformeras, ifall statens institutioner inte matchar
andra staters institutioner, ifall de inte är minst lika bra i
producenternas ögon.
Vad är det då
producenterna bryr sig om? Jo, de bryr sig om åtminstone två saker:
privata varor för sig själva, och offentliga varor (dels för egen
skull, samt för att de vill att andra skall ha det bra). Exakt
vilken mix av privata och offentliga varor som de vill ha är nog
kulturellt, genetiskt och individuellt bestämt. Det avgörande är
sinnelaget, och vad man vanligtvis tänker på när man gör den här
typen av val. Om individerna tänker främst på sitt egenintresse
(så som man själv vill uppnå sina mål vad de än må vara) lär
ledarna fokusera på att erbjuda bra privata varor och verkliga
offentliga varor åt dem. Men om individerna tänker på andras
uppfattning av vad ens egenintresse borde vara lär ledarna vilja
producera mer offentliga varor, som författarna tänker sig dem
(statlig rättssäkerhet, infrastruktur, utbildning o.s.v.), men det
ändras ju givetvis efter vad andra människor tycker är vettiga
offentliga varor. I båda fallen lär ledarna åtminstone satsa mer
på öppenhet och att helt strunta i att ge ut privata varor till den
vinnande koalitionen. Särintressen inom staten lär alltså
försvinna, vilket är bra.
Detta gäller dock
bara allt annat lika – ledaren borde tendera att satsa
mindre på privata varor till sin vinnande koalition (och förändra
den vinnande koalitionen för att kunna göra det) – och med
antagandet att staterna inte tjänar på att sätta upp gränshinder.
Historiskt och i nutiden finns det ju sådana hinder, helt klart, men
gissningsvis blir de svårare att upprätthålla med mindre stater.
Men, även i nutiden finns det nog en effekt av att staten är liten
(vilket gäller för alla små stater som faktiskt finns idag).
Sammanfattning
Sammanlagt kan man
säga att den logik av agerande inom politiken som författarna
försöker modellera inte låter sig fullständigt fångas. Det finns
fler dimensioner som man behöver ha i åtanke för att förstå hur
politiken fungerar.
Denna kritik kan formuleras starkare och det genom att säga att författarna förleder en genom att hänvisa så mycket av
politiken till just storleken av den vinnande koalitionen, och dess
förhållande till selektoratet. I Sovjet var det ju inte dessa
variabler som var viktigast för att förklara vad som hände där,
utan just att partiet hade makt över staten helt och hållet; de var
sin egen vinnande koalition. Och i demokratier är politiken så
otroligt styrd av känslor, utspel och misssämja att vikten inte
alls handlar om att skapa verkliga offentliga varor, utan att bara
tillfredsställa en viss grupps intressen (vilka nog inte har den
kostnad författarna antar att offentliga varor har).
Men, är man bara klar på dessa klara begränsningar i modellen kan det vara värt att studera den lite närmre. Om inte annat för att ansatsen verkar vara helt rätt - nästan logiskt nödvändig! - och för att det kan vara en ansats man kan fortsätta spinna vidare på. Utöver ansatsen ser jag att förklaringen varför folket i maktbasen är något försiktiga med att byta ledare och till att autokrater därmed har lätt att sitta kvar vid makten länge är några av de viktigaste från boken. Boken ger sammantaget ett rätt bra mentalt verktyg för att få en bättre och vidare förståelse av hur stater fungerar. Men den ger inte en fullständig förståelse, givetvis.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar