Empiriska
tester av samhällsvetenskapliga hypoteser är svåra att genomföra.
Såhär är bilden jag har av hur ekonomerna gjorde förr. Före runt
1950-talet verkar testerna ha bestått av vanlig statistik;
ekonomerna skrev väldigt många rapporter om hur industri X
fungerade, och hur hushållen i stadsdel Y klarade sig. Det verkar
vara väldigt smart att samla in så mycket spridda data som möjligt,
för att sedan se till att den modell man skapar inte förutspår
just motsatsen av vad som faktiskt hände i historien. Men någonstans
vid mitten av förra seklet gick ekonomer över till att försöka
bevisa och motbevisa sina hypoteser genom att påvisa statistiska
samband mellan vissa ekonomiska variabler. Om man kan tro på
Russ Roberts skall dessa överlag inte vara särskilt övertygande,
ens bland ekonomer. Nuförtiden finns det dock andra tester som
används för att undersöka om någon hypotes stämmer eller inte.
En är att försöka efterlikna något samhällsfenomen på en
pytteliten skala och bjuda in studenter för att spela det spelet.
Ifall de spelar det ungefär som hypotesen förutsäger att människor
borde göra det i verkliga livet borde det ge ett litet, om än inte
stort, stöd för att hypotesen är rimlig. (Kolla även in några andra intervjuer som Russ Roberts gjort med folk om ekonomiska teoriers och hypotesers tillförlitlighet.)
Författarna
av The Logic of
Political Survival
använder sig av historiska exempel för att stödja sin hypotes, men
i de två kapitel av boken som är explicit till för att testa
modellen (kapitel 4 och 5), använder de sig av statistiska test. Det
vill säga, de försöker
hitta olika mått på viktiga variabler i deras modell (främst
storleken av den vinnande koalitionen och selektoratet) och se hur
väl dessa korrelerar med andra mått (som på välståndsutveckling
eller politisk korruption) vilka modellen har definitiva
förutsägelser om. Ett sådant test, om det genomförs rätt, verkar
rimligtvis, allt annat lika, ge stöd åt eller säga emot en
hypotes. Datan författarna använder sig av är dock väldigt grov,
vilket de försvarar med ett rimligt argument:
We believe it is better to test a theory with crude data than not to test it at all. It is possible, however, that others may have too little confidence in our approximations of the results that rely on those variables. We hope that such disagreement will motivate the search for better ways to estimate the institutions with which we are concerned. The theory, of course, stands on its own merits, rising or falling in its explanatory power as a function of its logical implications and the precision and stringency of empirical assessments. (s. 133)
Gott
så! Men, det finns några uppenbara problem med deras test, utöver
att deras mått är grova. Och det är vad deras mått egentligen
mäter! För, data på W
(den vinnande koalitionen) och S
(selektoratet) är inte direkt givna – förutom möjligtvis i
demokratier och andra styrelseskick där den formella strukturen på
hur staten fungerar är nedtecknad och bestämd. Men i autokratier
där man byter ledare genom väpnade konflikter eller genom arv (och
då med lite spel bland eliten för att kräva ett annorlunda styre
av den nye kungen, som det fungerade under den monarkiska svenska
staten) så finns det olyckligtvis ingen bestämd uppfattning av hur
stor den vinnande koalitionen är. (Jag tror dock att, åtminstone
för svenska staten, så kan man luska ut vad selektoratet var ganska
väl för en längre period, men det är nog inte värt någons jobb
i nuläget.)
Så,
i nuläget har författarna ingen möjlighet att göra en fullständig
uppteckning av hur stora W
och S
var i historiska stater genom en direkt
mätning.
Istället för att satsa mer på en historisk analys av något
enstaka fall (vilka de ändå lyckligtvis strör ut igenom boken),
gör de....något annat. De vet om att deras modell förutsäger att
i en stat med liten W
så skall X inträffa. Som mått på W
tar de då ett mått på X. Mer exakt; de förväntar sig att i en
stat med stort W
kommer det vara högre konkurrens om att vinna makten, och tvärtom i
en stat med litet W.
Hur väl konkurrensen till tronen är därmed måttet på hur stort W
är.
When XRCOMP – that is the competitiveness of executive recruitment – is larger than or equal to code 2, another point is assigned to W. An XRCOMP code of 1 means that the chief executive is selected by heredity or in rigged, unopposed elections, suggesting dependence on few people. Code values of 2 and 3 refer to greater degreees of responsiveness to supporters, indicating a larger winning coalition. (s. 135)
Vad
är problemet med detta? Problemet består i att om man kommer fram
till en proxy av W
på det här sättet så gör man det antingen på ett eller annat
sätt. Antingen får författarna fram det här sambandet genom att
utgå från sin modell, eller så utgår de från det på något
annat sätt. Oavsett vad så har de gjort ett hopp i resonemanget; de
har aldrig bevisat att större
W
innebär mer konkurrens och att göra vad ens supportrar säger, utom
genom sitt eget resonemang. Men, hur testar de då sin modell? Jo,
genom att börja med att anta att ett av dess förutsägelser redan
stämmer. Men, när de väl gjort det, testar de inte längre sin
modell. I bästa fall testar de sin modell plus ett resonemang (att W
leder till något specifikt) som är otestat. Alltså, i värsta fall
är testet meningslöst, och i bästa fall måste man också
genomföra ett annat test för att se om W
korrelerar med ökad konkurrens och dylikt. I det andra fallet är
det inte nödvändigt att det stämmer, alltså.
Men,
det kanske stämmer rätt så väl? Det låter rätt så rimligt
(förutom när S
är lika med W
eller väldigt nära W),
för när en ledare skall erbjuda något åt en liten församling vet
alla i den församlingen om att de lätt kan bli petade från
församlingen som får de små varorna. Nu resonerar jag ju mig fram
till detta genom att använda den påstådda logik som författarna
får fram. Och, om man kan lita på den logiken att ta sig fram från
modellen till en proxy för en variabel i den, har man inte redan då
utgått från att ens teori stämmer? Här skulle jag vilja ha sett
mer direkta bevis från historien.
Andra
mått som författarna använder sig av är inte heller helt
uppenbara. Som mått på S
har de bl.a. ett
mått som delar in regimer i tre grupper: de som inte har en
lagstiftande (folklig) församling, de vars församlingar väljer
ledare genom börd eller där ledaren väljer församlingen och de
vars församlingar väljer en ledare genom val. En stat med ett
parlament som är valt av ledaren har inte nödvändigtvis ett större
S
än en stat där det inte finns något parlament alls; om ledaren
väljer vilka som ingår i S
då borde ju S
vara otroligt lågt ändå.
Vad finner då författarna med sina grova test? Jag är inte så
säker på att resultaten är givande pga skälen ovan, men, då jag
ändå skrivit ned dem kan jag ju lika gärna ta upp dem. I korthet
kan jag säga att de flesta test visar på att proxyvärdena för
modellen korrelerar rätt väl med de variabler som de borde
korrelera med. Inte alltid, men oftast. I texten nedan så pratar jag
om W och S som om författarna mätte detta direkt,
vilket inte stämmer. Så, kom ihåg att lägga in [mått på hur väl
politiker följer önskemålen från sin maktbas] och [halvtaskig
storlek på vilka som får rösta], så har du ett rätt så bra
resultat.
Resultaten av testen
De
jämför ca 100 olika länder mellan 1960-99 i hur mycket W
och W/S
korrelerar med folks inkomster samt hur mycket de sparar, investerar
och konsumerar. Det sista har man dock bara data från 1970-90. I en
regression med värdena för W
och S
visar analysen att ju högre W
desto högre inkomst, investering och sparande samt desto mindre
konsumerande. W/S
ger samma resultat. Värre är det dock med S.
Enligt modellen borde ett lands inkomster, investeringar och sparande
sjunka när den blir större, samtidigt som konsumtionen ökar. Men i
de två tester som gjordes med S
som variabel stämde detta enbart i hälften av fallen. Författarna
menar att detta beror på ett bias i rapporteringen som kommer av att
alla stora S
måste vara stora W
och därför uppstår ett fel i datan, och av att stora S
tenderar att mer än vanligt rapportera investeringar och sparande
(de undersökningar som gett flest fel). Deras bevis för detta är
intetsägande för min del, och ingen länk ges för att stötta
deras tes, så jag ställer mig tvekande till att deras slutsats
håller här. Table
4.1
I
en regression av per capita BNP med W,
S,
W/S
och några andra variabler får författarna fram att W
och W/S
statistiskt signifikant korrelerar positivt med ett lands välstånd.
Den, väldigt grova och därmed inte så jättetrovärdiga
statistiken, visar att ett land med max i W
borde förvänta sig ha mellan 2,4 till 2,9% högre tillväxt än ett
land med lägst W.
Detsamma gäller för W/S.
Men resultaten för S
är inte statistiskt signifikanta; man kan inte utesluta att
resultatet (som stämmer med teorin) inte lika gärna uppkommit genom
slump.
Siffrorna
ser inte ut att vara så intressanta här, då siffrorna för
investeringsgrad säger att ett land som går från att inte
investera något till att investera allt bara får en ökning i
tillväxten på 0,2%. Det verkar inte rimligt, så därför kan jag
inte lita på resten av deras resultat. Table
4.4
Ett
annat intressant test gjordes i nästa regression där författarna
kollar ifall förändringar i W
skapar minskningar i välfärd, på kort och lång sikt. Resultatet
är att inkomsterna sjunker de första två åren och sedan börjar
de stiga igen. Testet för att det skulle stiga igen var statistiskt
signifikant i två av tre fall, vilket är helt okej. Table
4.5
Författarna
mäter kleptokrati genom att ta skillnaden i utläggen för vad en
stat betalar och hur mycket de får in; utgångspunkten är att
skillnaden hamnar i diverse politikers fickor. De visar att deras
modell stämmer väldigt väl med teorin; ju högre W
och W/S,
desto mindre pengar går till kleptokrater, men ju högre S
desto mer går till dem. I en större regression undersöker
författarna även om statsbistånd (u-landsbistånd) är korrelerat
med ökad kleptokrati, vilket det var. Table
4.7 och
4.8
När det gäller att testa ifall staterna följer logiken i hur de
producerar offentliga varor stöter författarna på ett litet
problem: det är inte givet vilken offentlig vara som staten
producerar. Men det finns ändå vissa saker som verkar vara
betydelsefulla för de flesta, och som stora W-stater tenderar att producera mer av än små W-stater.
Civil liberties, political rights, transaparency, peace and prosperity are among the most important public welfare enhancements that any government can provide. (s. 179)
Modellen visar sig även stämma när det gäller transparens inom
staten och vad gäller maktägarnas möjlighet att undvika föra
landet i krig. Stora W-stater har större transparens samt undviker krig och små W-stater har dåligt med transparens och tenderar att kriga oftare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar