Det finns ett gammalt spår
inom moralfilosofin att vi människor kan känna sympati med andra människor, men
att man känner större sympati med dem som är närmre en själv, och för de som är
”för långt bort” känner man inte någon sympati med alls. Peter Singer kallade
processen där vi lägger till fler och fler människor i den grupp av människor
som vi känner sympati med, för "the expanding circle".
För de som är lite bekanta med begreppet ser det
ut som att mänskligheten, i alla fall de senaste 300 åren, har stadigt gått mot
en förbättring i det här avseendet. Att de allra flesta människor vidgar sina sympatiska
cirklar. Tanken är väl ungefär att vi gått från familjen, till klanen och sedan
till nationen, och är nu bara några steg iväg från att inkludera hela
mänskligheten. Det här hoppar dock över viktiga undantag från den här
principen.
Först och främst kan man fråga sig hur sympatisk
staterna är – som låser in vissa av sina egna medborgare de själva kallar för
sjuka – eller de människor som stöttar staten – och som kan gå ut säga att de
inte bryr sig alls om de medborgare som far illa av deras lagar. Men även om
man bortser ifrån det – och alla ekonomiska bekymmer som finns med staten – kan
man fråga sig om vi verkligen gått framåt med nationalismen. För, nationalism
utesluter ju fortfarande människor från ens moraliska cirkel, och kan även
tillåta att dessa kan utsättas för vedervärdiga dåd eller inte kräver något
aktivt moraliskt hänsynstagande. Jämför det med libertarianismen som inkluderar
nästan alla människor i gruppen som förtjänar rättvisa.
Men, ett annat alternativ till nationalismen är
att känna sympati med andra som tillhör en viss grupp. Att känna sympati med
dem som man har något samförstånd med. Filosofiskt är det här mycket mer
tillfredsställande än att grunden för sympati skall bero på geografiska
faktorer. Och det var ungefär såhär som mutual aid-systemet fungerade. För, de
var inte geografiskt bundna utan erbjöd ett kontraktuellt samarbete för alla
som skrev upp på gruppens normer. Ett exempel som Beito tar upp:
The geographically extended structure of the Odd Fellows allowed mobile members to retain benefits. It also facilitated a kind of coinsurance to mitigate local crises such as natural disasters or epidemics. In 1855 members in Massachusetts contributed more than $800 to relieve lodges in Pittsburgh that had exhausted their funds because of a fire. Ten years later they provided lodges in Virginia during an outbreak of yellow fever. (s. 10)
Grejen är att dessa föreningar var inte heller
bundna till nationens gränser. Odd Fellows kom ursprungligen från England och
de spred
sig under 1800-talet (!) runt om i Europa, de brittiska kolonierna och även
till Filippinerna och Liberia. Beito berättar att klubbarna inte bara lämnade
kontraktuellt stöd till sina medlemmar i USA, utan även ren välgörenhet.
Idag har Odd Fellows utvecklat till att inkludera
hela mänskligheten i sin cirkel. Detta gjordes även av andra föreningar under
1920-talet i USA – som dock inte hade sin grund i mutual aid-systemet. Och vi
lever fortfarande med nationalism som en rådande ideologi i samhället idag! Det
är skamligt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar