När jag pratar om moral, menar jag ett
visst system av regler som man tycker det är bra att alla (som man
värdesätter som moraliska agenter) följer. När jag försökt att
formulera mina egna tankar om vad som faktiskt är rätt och fel
(vilket system av regler som jag uppskattar eller tycker är dåligt)
försöker jag skapa en sorts rationell moral.
Det skulle man kunna säga är en
normativ sida av moral, men det finns också en rent praktisk sida.
Och den beskriver vad moral rent faktiskt gör med människor, eller,
hur vi använder moral på olika sätt. Hur det moraliska spelet i
samhället fungerar. Man skulle kunna tänka sig att hur människor
agerar moraliskt är en sak och vilka moraliska regler man vill ha är
en annan sak; att de är separata och inte beroende av varandra.
Detta stämmer dock inte, enligt min egen moraliska syn, då man
borde adoptera olika moraliska beteenden för att sprida god moral.
Så, om jag bör nå fram till A och så bör mitt beteende för att
komma dit vara beroende av hur andra beter sig.
Vad är då moral för många
människor? En stor del av det, skulle jag gissa, är en implicit
köpslagning eller överenskommelse. Alltså, om moral handlar om
vilka regler som man själv tycker är bra och vill att alla skall
följa, och alla inte har samma värderingar, då kommer folk att
vilja influera varandra. Utilitaristerna vill influera
frihetsförespråkarna, vilka vill influera kantianerna o.s.v.. (Man
behöver inte vilja att alla skall följa samma regler som en själv
gör; många moraliska idéer handlar om att en grupp skall bestämma
över en annan.) Men, en grupp kommer inte att kunna influera alla
andra, vilket leder till att om de moraliska idéerna står i
konflikt, och de båda parterna ser att det är omöjligt att
övertyga den andre om sin position, då försöker de istället nå
en kompromiss. Det innebär att om man inte kan övertyga andra om
moral A, så försöker man med B istället. Detta leder även till
att man kanske adopterar B som ens egen moral, för att A ändå är
omöjligt.
Om sedan ens moral bara är ett skynke
man har för att inte direkt berätta vad ens preferenser är, som
bl.a. Bruce L. Benson föreslår i Endogenous
Morality, då är
moraliserandet ett sätt att köpslå, skylta om och avskräcka andra
regler för hur man bör bete sig, för att man själv skall kunna
uppnå sina mål. Moralfilosoferandet blir då ett sätt att berätta
för andra vad man har för preferenser, vad för agerande från
andra man är beredd att acceptera, vad man kan fördöma och vad man
bara tolererar, och hoppas få igenom sitt ”förslag” till andra.
Om det är så det är då borde vi försöka göra den här
processen, detta köpslagande, mer effektivt!
Jag
säger köpslagning, men mycket av moralisk debatt handlar om mycket
mer än bara det. Som sagt, processen behöver effektiviseras. Vad
för problem finns det med den här sortens diskussion idag?
Sett
utifrån ett sätt att köpslå så finns det ett flertal problem
idag. En är att folk ljuger om vad för regler de vill upprätthålla
(exempelvis
sossar som säger att de inte står för ett ”vi mot dem”
samhälle) och en annan är att de inte vill berätta alls vad de
vill upprätthålla eller hur de vill uppnå det. En tredje är att
folk vägrar förstå de förslag på idéer som andra kommer med.
Dessa tre hinder för en effektiv debatt är också lika stora hinder
för en effektiv köpslagning av moral. Det utbyte av idéer som
leder till moraliska regler är därmed starkt begränsat i dagens
samhälle.
Utifrån
idén om moral som köpslagning finns det inget uppenbart sätt att
säga att det här är omoraliskt gjort av dessa individer. För de
så handlar det om att upprätthålla sina moraliska idéer, och om
de kan göra det genom att ljuga, inte vara öppen med sina förslag
eller vägra förstå andras anbud, då gör de så. Att man skulle
uppnått andra regler med ett mer öppet förfaringssätt säger inte
att de reglerna är bra. Dock är alla tekniker som gör att man
försämrar sin egen rationalitet omoraliska, då det ökar
sannolikheten att man inte uppnår de moraliska mål man har.
Dubbeltänk
är nog inte en rationell strategi.
Men,
för alla som säger att det är rätt att ha öppna diskussioner om
vad man tjänar och förlora på vissa regler, då borde man ha en
moralisk plikt att föra en så öppen debatt som möjligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar