tisdag 22 februari 2011

Skulle folk tillåta en libertariansk secession?

Jag hoppas att flertalet i Sverige gör det, och det verkar inte helt otroligt att det skulle stämma. Jag startade en opinionsundersökning om detta i en tråd på flashback och om man räknar bort de röster från kända libertarianer (ca 25 personer) så var det fortfarande en majoritet som röstade för att tillåta det. 118 mot 70 är för att tillåta en secession, och då har jag räknat med de extremister av andra ideologier som röstat nej.

Men det är inte så trovärdigt att resultatet är representativt för hela Sveriges befolkning. Därför, tack vare tips ifrån Niklas Wiklander, har jag nu startat en omröstning som kanske kan få fram ett mer representativt urval i den här frågan. Frågeställningen har lite mindre information och ett litet kortare andra svarsalternativ, men i grund och botten är det samma fråga. Kan man hoppas att även denna ger ett lika glädjande resultat? Och om den gör det, är det då dags för oss libertarianer att propagera för secession istället för att försöka vinna riksdagsval?

Nedan är röstformuläret. Inga libertarianer får rösta! Eller, snarare, om du röstar och är libertarian, kan du väl berätta det? Bara så att man kan se vad den vanliga Svensson tycker i frågan.

7 kommentarer:

  1. Libartarian här, röstade visst ändå. Även om en secession skulle vara mer optimalt just i dagsläget ser jag ändå mer positivt på en spridning av frihetliga ideal bland svenskar

    SvaraRadera
  2. Du är inte ens beredd att sitta i fängelse för dina politiska åsikter det gör dig till den mesigaste bluff anarkisten i världen.

    SvaraRadera
  3. Anonym1: Jag är glad när fler blir libertarianer också. Vanligtvis skulle jag nog även också vara gladare över mångfald än enriktning, men jag anser samtidigt att det är bättre att man blir libertarian av vissa, framför andra, anledningar. Så länge man inte låser sig till någon enskild variant utan är beredd att fortsätta bedömma och ta ställning till de olika strategierna och idéerna är det dock bara bra. :D

    Anonym2: Det är ett konstigt påstående du kommer med, och jag ber dig att hålla en god ton om du tänker kommentera på bloggen här igen. För det första skulle jag vara beredd att gå i fängelse, givet att det skulle leda till något vettigt i politiken; att bryta mot lagen för att hamna i fängelse utan några praktiska konsekvenser är helt enkelt inte givande för mig. För det andra, om en viss anarkist inte vore beredd att gå i fängelse, givet att saken vore värd det, så skulle denne inte sluta att vara en anarkist. Om du har andra kriterier än jag om vad som utgör en anarkokapitalist - och att du då inkluderar saker som "beredvillighet att låta sig bli frihetsberövad för vilken tveksam taktik som helst" - diskuterar vi nog helt olika ideologier.

    SvaraRadera
  4. Om du slutade betala skatt men ändå kunde dokumentera att du inte tar emot några pengar från staten och inte använder deras välfärd och att du betalar in pengar till staten när du använder deras vägar genom att symboliskt skicka pengar till statshuset i ett kuvert så skulle du väcka uppmärksamhet när du blev dömd till fängelse. kan lova dig att Hax skulle skriva om det, för att inte tala om vad andra anarkister skulle inspireras till.

    Hur som helst så framgår det tydligt att du inte tror på dina uppfattningar. När Gandhi blev svårt misshandlad i Sydafrika för att han vägrade underkasta sig, så gjorde han det många gånger när ingen annan kunde se det än just makthavarna som utsatte honom för våldet.

    Han var ingen politisk hobby streber som dig, han trodde på vad han gjorde och ansåg att varje möte med en människa även om det var hans egna förtryckare var värt att stå upp emot och visa vem han var och vad han stod för.

    Nelson mandela satt flera år i fängelse utan några direkta positiva konsekvenser, han var återigen ingen hobby kille som dig som sitter och dricker vitt vin och gnäller på sossar.

    Nej till skillnad från dig så var han beredd att sitta i fängelse för vad han trodde på även om det inte skulle gynna honom för fem öre.

    Den demokrati vi har idag i väst har människor offrat sina liv för och nu kommer en liten bortskämd moderatunge som du och vill leka revolutionär. Men du vill inte göra något som kan få dig att hamna i fängelse eller få dig att hamna i knipa som inte ger direkt utdelning.

    Om ni anarkister verkligen trodde på vad ni sa så skulle ni leva som ni lärde och bli politiska fångar i Sverige. Det skulle givetvis vara obekvämt för staten att detta skedde. Och givetvis skulle många medborgare anse att ni förtjäna att sitta i fängelse, men så har det alltid varit för politiska fångar.

    Tvätta dig bakom öronen du är en bluff, din anarkism är bara en filosofi hobby som lika gärna skulle kunna bytas ut emot att samla frimärken.

    SvaraRadera
  5. Tagga ner lite, för ditt eget blodtryck. Det verkar slöseri med tid med att försöka resonera med dig, så jag får väl bara önska dig lycka till med att försöka få bättre förståelse över andra. Jag skulle rekommendera att du läser på om säkerhet och får se att det inte finns något fel i att kunna ha fel, utan det snarare borde vara en dygd att kunna erkänna de fel man gör.

    http://wiki.lesswrong.com/wiki/Absolute_certainty

    (Jag ser det här svaret som snäppet bättre att bara radera ditt inlägg, om du inte håller med kan du visa det genom att fortsätta med att ta upp dina fördomar, i vilket fall jag kan radera hela den här diskussionen.)

    SvaraRadera
  6. Röstade innan jag läste att libertarianer inte skulle rösta

    SvaraRadera
  7. Röstade JA, men jag är libertarian sedan några månader.

    SvaraRadera