lördag 21 juli 2012

Hur större blir inkomstskillnaderna av penningpolitiken?


I filmen ovan beskrivs hur dagens pengasystem fungerar lite kortfattat. Fokus ligger på att (pris)inflation, högre priser, skapas av (penning)inflation, mer pengar. Eftersom inflationen inte påverkar alla människor likadant så blir den en skatt på de som blir negativt påverkade av det.

Detta förklaras rätt bra i klippet, fast de nämner inte vad företeelsen heter, nämligen cantillon-effekter, efter en av de första ekonomerna i modern historia, Richard Cantillon. Det går ut på att om jag går ner i min källare och trycker en massa sedlar så kommer jag vara den förste som får nytta av pengarna. Då får jag en massa varor samtidigt som deras pris höjer. Men, även de som får pengarna direkt efter mig gynnas, eftersom de fått ökad efterfrågan på sina varor och kan höja priset på sina produkter, samtidigt som de har pengar för att köpa varor som än så länge inte stigit. Detta fortsätter tills någon längre ned i ledet bara ställs inför redan höjda priser. Detta leder till att de som får pengarna först gynnas av inflationen på andras, som får det senare, bekostnad.

Klippet poängterar att bankerna och företag tenderar att vara de som är först i ledet till att få pengarna. De gör en poäng i slutet av att inkomstojämlikheten i USA ökat, och menar att detta till viss del beror på detta inflationsskapande. Först tyckte jag att det var överdrivet; visst, det borde tendera att skapa mer ojämlikhet (ifall det är de rika som äger bankerna och företagen som tenderar att få pengarna först, för att inte tala om staten som institution), men, så otroligt mycket? Nä, det verkar inte rätt.

Men, sedan tänkte jag, det skapas ju inflation varje år och med tiden skulle små skillnader kunna bli väldigt stora. Jag skulle inte vara förvånad ifall någon procent av skillnaderna då kommer till av inflationen, men jag har ingen idé hur man skall testa det. På något sätt måste man få en idé om hur stor cantillon-effekten är, d.v.s. hur mycket man tjänar på att vara först i ledet jämfört med att vara sist.

Det blev ingen direkt slutsats för inlägget, tyckte bara tanken var värd att hålla koll på. Hoppas ni också tyckte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar