Det finns ett argument mot det fria samhället som vissa betraktar som det ultimata argumentet mot det systemet. Nämligen att ett sådant samhälle skulle ha svårt att svara på hotet från ett förändrat globalt klimat. Att det behövs statliga regleringar eller skatter på vissa aktiviteter för att lösa problemet. Stämmer detta? I det här inlägget tänkte jag ta upp hur det här ser ut att vara ett så stort problem och hur ett fritt samhälle kan lösa det, och varför en frihetlig lösning är att föredra framför en statlig.
Varför är klimathotet ett särskilt problem för ett fritt samhälle?
Kort och gott: världens klimat ser ut att förändras tack vare människors aktiviteter. Och det handlar inte om att någon enskild individ orsakar fenomenet. Utan det är något som uppstår tack vare nästan allas agerande i samhället. Det innebär i princip att nästan alla måste ändra sitt beteende för att situationen skall ändras. Situationen går att beskrivas som, i en ekonomisk-tekniska termer, en global allmänningens dilemma eller att vi måste producera en global offentlig vara. Det är en situation där alla måste bidra gemensamt för att få något att fungera, men en person kan vinna på att inte bidra om alla andra samtidigt fortsätter att bidra. En enskild individ vill - enligt standardmodellen i spelteori - låta bli att hjälpa till, men gruppen som sådan vill att denne gör det. Klimathotet kan alltså bara lösas genom ett kollektivt agerande.
Problemet utifrån ett libertarianskt perspektiv är att det är ett aggregationsbrott - en situation som många miljoner bidrar till men ingen enskild person utför någon aktiv skada. Och enligt den forskningsbild som nu finns i det här området skulle den förväntade ökade temperaturen leda till mer extrema vädersituationer, att vissa geologiska områden slås ut och högre vattenstånd.
Nu vet
jag själv inte om forskningen som ligger bakom detta verkligen stämmer. I det här fallet är det värt att utgå från att den gör det. Det finns flera som har lagt fram argument som, om de stämmer, sätter teorin om global uppvärmning i svang, men jag har inte läst på om dessa. Av de jag känner så har Calle Kabo och Анка-Пулемётчица läst in sig på ämnet och menar att bevisen är inte fullt så starka som de flesta hävdar. En annan som läst på, Niclas Wennerdal, har hjälpt till att få fler libertarianer att inte bara direkt blåneka
möjligheten att klimathotet är äkta enbart för att det innebär en viss utmaning
mot vår ideologi. Det innebär en utmaning i det att det kräver att varje
individ får ta ett visst måtta av ansvar för sina handlingar och vidtar åtgärder
för att temperaturen inte går upp för mycket.
I det här
inlägget utgår jag från att en temperaturökning mer än 2 grader celsius är
rejält negativt; att det kommer att inträffa runt år 2060 enligt nuvarande takt; samt att alla
anarkistiska samhällen står inför ett kollektivt dilemma med att minska
utsläppen så att temperaturen inte går över mer än det. Med det sista låser jag mig till att lösningen man har på tapeten är given: att målet är att minska utsläppen. Det är dock inte det enda valet, man kan försöka minska den globala temperaturen eller anpassa de mänskliga samhällena till en ökad temperatur. Dessa möjligheter borde inte ignoreras i den bredare debatten om vad man kan göra för att bemöta klimathotet. Det senare behöver dock inte vara den mest optimala lösningen. Det förra skulle dock kunna lösas genom
samma struktur som det att minska utsläppen har. Och gissningsvis skulle det nog vara enklare. Så
om jag kan visa att ett enskilt eller globalt samhälle skulle kunna minska sina
egna avgaser har jag i princip visat hur det skulle gå att lösa det genom att aktivt förändra miljön. Båda vägar kräver nämligen resurser och det är utbytbart hur folk betalar för det; i båda fallen behöver samhällena bidra till en kollektiv vara.
Hur ser
den frivilliga lösningen på att minska CO2-utsläppen ut?
Låt oss ponera att det
finns ett fritt samhälle på några hundratusen invånare, hur skulle individerna
där kunna agera för att se till att de själva och alla andra minskar avgaserna
på ett smidigt sätt? Vad varje individ behöver göra är att själv minska sitt
utsläpp och uppmuntra alla andra att också göra det. Nåja, det kan ju inte vara
så enkelt som att folk bara skulle göra det, nå? Vilka sociala krafter skulle
det då finnas som gör att varje individ har ett incitament till att göra
detta?
En av de
viktigaste sakerna var kvinna och man bryr sig om i samhället är ens anseende.
Hur andra ser på en som person, hur man uppfattas som samarbetspartner och hur
bra man är på att ställa upp när andra behöver hjälp. Hur skall man då kunna ta
hjälp av denna önskan hos varje individ att vilja vara, och se ut att vara, en
samarbetsvillig person? Jo, genom att förstärka idén om att bekämpa klimathotet
som en fråga om att visa sig vilja arbeta för gruppens, samt individens, bästa.
Detta är ju också vad många gröna individer (environmentalister) försöker göra, och det med rätta.
I alla
individualistiska samhällen har det varit väldigt vanligt att folk gått samman
i olika grupper för att producera gemensamma nyttigheter, som vägar, bibliotek,
museum och sjukhus. Enligt Daniel B. Klein (läs The Voluntary Provision of Public Goods? The Turnpike Companies of Early America i "The Voluntary City") skall det vanligtvis ha gått till som så att några få individer går
samman och förklarar hur en viss resurs är fördelaktig för var och en och alla
i ett visst samhälle. Eftersom det också är fördelaktigt för de flesta
individer att ha dessa kollektiva tjänster har man också ett incitament till
att sprida idén om detta som en social fråga, och att peka ut de som inte vill
hjälpa till som giriga eller asociala. Att göra det senare - bestraffa
icke-samarbetare - är ett naturligt drag hos människan, och vissa gör det även
till en sport.
I ett mer
utvecklat samhälle - utöver bygemenskapen - går individualister även in i olika
föreningar som sprider dessa värderingar, vilket David Beito tar upp i
"From Mutual Aid to the Welfare State". Dessa föreningar hjälper till
att sprida goda normer. Detta gjordes bl.a. genom att utmärka de individer som bäst representerar dessa
värderingar, vilka folk har ett egenintresse i att bli för sådana utmärkelser fungerar som social valuta - ett tecken på trovärdighet - vilket alltid är bra i
affärssammanhang.
Sedan har
vi såklart familjen som en social institution. Där gör föräldrar sitt bästa för
att visa vilka sociala regler man skall anpassa sig till för att få ett gott
anseende. (Samt, så klart, vilka man kan bryta och
vilka man skall försöka förändra och så.)
Så, i
varje fritt samhälle kommer det att finnas många sociala institutioner som
kommer att sprida vidare vissa grundläggande moraliska idéer. Dessa normer kommer
att utgöra en grund för hur folk värderar varandras beteende. Det har varit
sådant som att vara ärlig, hålla löften och hålla sina affärer i god ordning,
men också det som vissa betraktar vara av mer social karaktär, som att bidra
till att hålla igång ålderdomshem och teatrar. Att ändra sitt beteende för att
minska risken för ett globalt klimathot är inget större bekymmer och kan därför läggas till
bördan av utgifter den vanlige individen får bära. Och det skulle vara ungefär
lika konstigt att inte bära den extra kostnaden som att ha penis-statyer på sin
trädgård idag.
Stat eller anarki, vilket är bäst?
Såhär
kommer alltså ett fritt samhälle att minska sina koldioxid-utsläpp. Nu är
frågan hur väl det fungerar i jämförelse med ett statligt system? Det beror i sin tur på hur det statliga systemet ser ut. Det skulle kunna finnas en bilateral överenskommelse och det skulle kunna finnas en överstatlig organisation. Båda systemen - överenskommelsen och den överstatliga organisationen - kan få utökade befogenheter än att bara upprätthålla kontrollen av CO2-utsläppen. Men det som skiljer dem åt är deras interna dynamik, och variationerna här kan vara många. Jag utgår, för enkelhets skull, att det statliga systemet är en överstatlig organisation.
Så,
ponera att det hela skulle gå mot att en överstat skapas för att upprätthålla
uniforma regler som gäller över hela världen angående koldioxidutsläpp. Antingen kommer de att upprätthålla globala koldioxidskatter eller utsläppsrättigheter. Vad
finns det för rent politiska problem med det systemet? Jo, ponera att någon av
utgångspunkterna i den här diskussionen är fel. Ponera att den mänskliga
påverkan av klimatet inte är så starkt, att den framtida prognosen kanske inte
stämmer eller att, om det stämmer, så för det inte med sig så negativa
konsekvenser som antaget. Om så, skulle det politiska systemet kunna tillåta en
förändring av reglerna? Skulle folket ha makten att få politikerna att ändra
sitt beteende, om det visar sig att utgångspunkten inte stämmer?
Troligtvis
inte. När det gäller politik har varje individ ytterst liten möjlighet att
påverka situationen. Rättare sagt, varje individ gör nog en undermedveten
kalkylering att det är osannolikt att deras röst har någon påverkan i
politiken. För, att ens röst i ett riksdagsval skall påverka resultatet kräver
det att det står lika mellan två partier och att ens egen röst är den som avgör
ifall det är det ena eller andra partiet som får en extra stol. Därför så har
varje individ inte ett speciellt stort incitament till att bry sig om politiska
frågor eller ens skaffa sig en uppfattning om vilken politik som är den bästa.
Då är det mer komfortabelt att rösta helt på magkänslan än det är att utsätta
sina idéer för någon rationell prövning.
I ett
anarkistiskt samhälle, däremot, kommer folk som prövar att gå emot den sociala
normen att bli utstötta. Och, dessa utstöttas enda sätt att rättfärdiga för andra att de gör rätt i att bryta mot normen är genom att försöka motbevisa den accepterade teorin om klimatförändringar. Det gör de för att övertyga andra om att de har rätt i sin vägran att hjälpa till med att inte riskera förändra klimatet. Då kommer frågan att
diskuteras mellan de socialt utstötta och de som undrar hur det är fatt med
dem. De förra kommer att behöva läsa på om vetenskapen bakom det, och om kritiskt tänkande i allmänhet, och det kommer
även de som upprätthåller det sociala trycket att behöva göra, för att
verkligen veta vilken sida det är som har rätt. Detta leder till en debatt om
vetenskapens principer där varje ny generation får pröva på att argumentera
emot något för att se om det stämmer.
Slutligen,
vad innebär de båda systemen för risker? Det anarkistiska systemet förändras när ett socialt konsensus har uppnåtts. Detta konsensus bildas i en process där varje
individ kan direkt välja att vara med i processen eller inte, och där de som är
utstötta endast kan använda vetenskapen som som ett vapen för att återfå sitt
anseende. Där kommer nya konsensus-frågor att byggas upp endast genom att
tillräckligt många kan förklara för resten att det finns väldigt mycket socialt
att vinna på det. Det är en social process som går framåt genom övertalning
mellan individ och individ; så innovationer kommer att kräva medhåll från
väldigt många i samhället. Risken för att systemet skulle bli större är alltså
väldigt liten.
En global
stat kommer relativt enklare att skapa förändring, av flera anledningar. En är
att folk uppskattar andra med makt och ger sin tillit till de som har makt, bara för att de har makt. Dessutom är politikerna ganska långt
borta från medborgarna, och minnet bland medborgare är otroligt kort, så att
det blir väldigt svårt för väljarna att döma om politikerna gjort något bra eller
dåligt. Och om politikerna säger att det finns fler globala nyttigheter som det
är alldeles utmärkt för staten att tillhandahålla, då kommer folket att behöva
sätta sin tillit till den ena eller andra politikern. Och eftersom politiker
har väldigt många gemensamma intressen är det inte omöjligt för politikerna att
bilda sin egen klass och ge folket en falsk dikotomi i gåva.
Sedan
finns det ju andra problem med en global stat. Det försvinner internationell
konkurrens i alla frågor som den globala staten tar ansvar över. Och om dess
politik slår fel kommer det att slå fel överallt; den kan orsaka systematiska fel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar