söndag 10 juni 2012

"...amerikaner får lida för Nozicks idéer."

Dagens USA är inte liberalt eller frihetligt. Det borde vara klart för alla som orkar studera frågan. Alla gör dock inte det, exempelvis Lennart Frantzell. Frantzell är nämligen övertygad om att det val som är på gång i USA nu handlar om en kamp mellan...jo:
Men USA-valet handlar egentligen inte om Mitt Romney, Ron Paul, Newt Gingrich och allt vad dom heter. Det handlar egentligen om ett försök av republikanerna att införa den utopiska stat som Harvardfilosofen Robert Nozick beskrev i sin bok Anarchy, State, and Utopia från 1975, där han målar upp tanken om en s.k. nattväktarstat som i stort sätt inskränker sig till att tillhandahålla polis och domstolar.
Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att skriva om det här. Den här sortens idioti trodde jag inte var möjlig. Jag läste för några dagar sedan att Obama försökte utmåla republikanerna som extremliberaler, som inte ser att staten har någon roll att spela i dagens samhälle, men jag tog det med en nypa salt. Inte kunde någon tro på detta?

Men, Obama var inte ensam i sina tankegångar; Frantzell hade redan kommit fram till denna slutsats i januari. Och inte bara det! Enligt Frantzell har den libertarianska ideologin redan korrumperat landet:
Och vi kan se vart Nozicks och libertarianernas ideologi har lett USA, till en växande underklass, en liten grupp groteskt rika människor som allt mer står över lagen, de 1% som Occupy Wall Street-rörelsen talar om, och en snabbt krympande medelklass.
Det är alltså en kamp mellan den svaga massan som förtvivlat kämpar mot all libertariansk lagstiftning, mot en hord av republikanska politiker som redan har makten och har infört en massa libertarianska lagar sedan...någon gång.

Vad skall man säga egentligen?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar